| |

Reflectie na raceweekend 2

Hallo allemaal!

Er is weer een hoop gebeurd deze week, we hebben nu een paar weken tot het volgende en laatste raceweekend en we zijn dan ook druk bezig met alles optimaliseren. Wat ons de vorige races is opgevallen is dat de schroef veel lucht hapt. Eerder hadden we hier een houten plaatje voor gemaakt, maar dat maakte het juist erger. Waarschijnlijk is dat omdat de motor niet diep genoeg in het water ligt, om dit op te lossen hebben we onze motorsteun een stuk verlaagd, met de hoop dat de motor meer ‘grip’ heeft op het water en minder lucht hapt. We waren eigenlijk iets te enthousiast met zagen, waardoor als we de motor op de steun hingen, er geen ruimte meer was voor de stuurkabel. Maar na wat slijpwerk is alles weer passend gemaakt😅.

Aanstaande woensdag gaan we testvaren om te zien wat deze verandering voor effect heeft op de boot. We beginnen dan met een nulmeting en passen steeds één variabele aan ter vergelijking, dus naast de diepte van de motor gaan we opnieuw naar de accu-positie en de trim van de motor kijken.

Ook hebben we in het datasysteem ruimte voor verbetering gevonden, want deze werkt naar behoren, maar stuurt slechts één keer per minuut een update. Om dit aan te passen gaat onze datasysteem expert Kyan van der Veen proberen om in Node-RED een alternatieve code te schrijven voor de Cerbo gx waardoor deze vaker een update zal sturen. Ook willen we kijken of we nog een gps in het systeem kunnen verwerken. Dit allemaal om op de endurance race zo’n goed mogelijke tactiek te kunnen bepalen.

Vergelijkbare berichten